Acupunctuurpraktijk Gary Lu - Acupunctuur in Heemskerk - Cupping

Cupping

Cupping is een traditionele techniek uit de Chinese geneeskunde waarbij een cupen wordt gebruikt om de lucht uit de cup te verwijderen (die op bepaalde lichaamspunten is aangebracht). Hierdoor wordt negatieve druk uitgeoefend op het lichaamsoppervlak van het acupunctuurpunt of het gebied dat moet worden gecupt om de plaatselijke druk van de huid te verlichten. Afhankelijk van de ernst van de aandoening van de patiënt, en zijn tolerantie, wordt de juiste negatieve druk gekozen, zodat de druk op de spieren wordt weggenomen.

De effecten van cupping

Cupping werkt op de huid van het lichaam om de functies van de inwendige organen te reguleren door de werking van meridianen en acupunctuurpunten. Bij de zelfaanpassing van het lichaam heeft cupping-therapie de volgende effecten: beweging van Qi en bloed, ontspanning van pezen en kanalen, verlichting van zwelling en pijn, verdrijven van wind en vochtigheid, bevordert de bloedsomloop en lost bloedstagnatie op. Zodra de spieren, ligamenten (band van bindweefsel) en botten van het lichaam beschadigd zijn, ontstaat er plaatselijk bloedstagnatie, wat een slechte circulatie van Qi en bloed in de meridianen veroorzaakt, en als de bloedstagnatie niet afneemt, zal de pijn niet ophouden. Op dit punt kan cupping op het corresponderende lokale acupunctuurpunt de stasis (stilstand) van bloed opheffen, nieuw bloed genereren, de stroom van Qi en bloed soepel laten verlopen.

Hitte is de oorzaak van ziekte

Volgens het principe van "hitte is de oorzaak van ziekte" in de Chinese geneeskunde, zal de stimulatie door cuppingtechniek de hitte opruimen en uiteindelijk verdrijven, om zo de stasis en het zwellende vergif in het lichaam op te ruimen.

Cuppingtherapie veroorzaakt negatieve druk en aantrekkingskracht in de meridianen en acupunctuurpunten, waardoor congestie (ophoping) en stasis van bloed ontstaat op de acupunctuurpunten van het lichaamsoppervlak, die via de meridianen verbonden zijn met de inwendige organen. Hierdoor worden verschillende inwendige ziekten behandeld.